Marknadsvisa

Idag sitter jag inomhus hela dagen. Länge sen jag sist gjorde det, men äh. Det kommer fler soliga dagar, iaf om man ska tro på tv4's väderprognos!

Tycker så synd om min Micke som är sjukis, jag hoppas att han kryar på sig lite idag!

I brist på böcker att läsa när jag ute & solar har jag igen börjat på Mia Törnblom's "Självkänsla nu" som är mycket bättre än jag först trodde. Hon är inte så dum hon där Mia!

Åh, vilken nostalgisk sång jag hittade igår! Nämligen min favorit från musiklektionerna i mellanstadiet :) Vet inte med er, men jag tycker att sista versen är rätt brutal.. Aja, Camilla - this one's for you!

Marknadsvisa

Och bonden for till marknaden med kärring, häst och trilla,
med plommonstop och randig väst och nyinstoppad prilla.
Och hästen gick så sakta så att trillan den stod stilla
och bak i vagn' satt kärringen med vårtor och med skägg
och ruva som en höna över elva lådor ägg.
Kör fortare, skrek kärringen, det skymmer över taken.
Du ser väl själv att hästen din han är ju knappast vaken,
så letade hon fram en nål och stack den uti kraken
och hästen vakna opp med ens och satte av i sken.
Det gick i vilda svängar över stock och över sten.

Kör saktare, kör saktare, skrek kärringen, jag tror att
vartenda ägg vi äger löper risk att gå förlorat!
Men gubben hörde ingenting, han hade alltför stor hatt
och hästen hörde ingenting och om han hade gjort
så skulle han i alla fall ha sprungit lika fort.
Och gubben skrek till kärringen: nu sitter vi i klämma,
det hade varit bättre om du låtit mig bestämma.
Det hade varit bättre om du hade stannat hemma!
Knappt hade han väl sagt det förr'n dom krascha mot en vägg.
Det blev en enda röra utav folk och fä och ägg.

Men när dom kom till marknaden så sålde bonn sin kärring
för åttifyra kronor till en kärlekskrank beväring.
Det räckte till ett kilo snus och stadshotellsförtäring,
allt efter det han hade köpt en gammal grammofon
och en raspig 78:a utav märket Parlophone.
Men när han kommit hem igen då snubbla han på katten
och föll med grammofon och allt på näsan i rabatten.
Han föll så dumt att huvet hans det fastnade i tratten.
Nu sitter han i stugan sin med huvet i en strut
och aldrig tar han mot besök och aldrig går han ut.

Han slakta hästen sin och trillan högg han upp till späntve'.
Hur gick det då för kärringen, jo, efter vad som känt e'
så fick hon jobb som kocka uppå Hallands regemente.
Av alla spruckna äggen gjorde hon en omelett
så stor att hon fick ett diplom och en förtjänstplakett.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

All reklam & förslag på Bloglovin'-byten raderas direkt.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback